Unforgettable Day




Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Daisypath Wedding Ticker

Monday, March 28, 2011

Sambal Lokan

Salam..

selamat malam kengkawan semua.. aktif pulak saya memposting kali ini, posting resepi lah katakan, saya posting resepi neh sebab nak sharing dengan kawan2 di facebook tapi tak kisahlah kat mana2 blogger pun boleh join baca dan ambil resepi.. kalu nak ambil gambar resepi saya tu tolong minta izin copy dulu ye..

Tengahari tadi saya dan suami makan asing2.. eh bukan sebab gaduh, sebab saya dah lapar awal so saya minta izin nak makan dulu lagipun saya kena sediakan bahan2 jualan untuk esok, kebetulan suami saya pun masih kenyang ... tengahari saya tetido sekejap sebelum asar, tiba2 suami dah kejutkan saya untuk makan, syukur alhamdulillah suami rajin pulak ye hari ini tengok kat dalam almari ada lauk sambal lokan, masya allah suami saya dah masak awal, dan just now baru jek siap makan malam berlaukkan sambal lokan , wallaaaa... memang sedap.. Alhamdulillah. ok sini saya letak resepi sambal lokan air tangan suami saya.. ( susah nak pujuk suami neh nak minta resepinya )

Sambal Lokan
Bahan A
( dikisar )
3 ulas bawang putih
1 biji bawang holland
4 batang lada merah
1 biji tomato
1 sudu bilis halus
1 t/s gula

Bahan B
1 kg Lokan
1 helai daun limau purut
1 sudu bilis halus
secubis garam
kicap cair
sos tiram

Cara Memasak
- Masukkan minyak, gorengkan bilis hingga kekuningan
- Masukkan bahan A,
- tumis hingga naik bau, letak daun limau purut
- masukkan sedikit kicap cair dan sos tiram
- setelah terbit minyak letak secubit garam sebatikan
dan sedia untuk dihidang

Nota kaki : seeloknya lokan yang telah dibersihkan direndam seharian untuk menghilangkan pasir, dan rendam dalam 15 minit dengan air cuka, setelah tu cuci dan peram sekejap dgn tepung dan cuci sehingga bersih. tujuannya untuk mengelakkan bau hanyir lokan yg berbau lumpur ;)

No comments: